بعد از ثبت دامنه اولین مرحله خرید پلن هاستینگ و سپس طراحی سایت است. خرید دامنه و هاست از یک شرکت هاستینگ، تجربه بهتری از پشتیبانی و خدمات برایتان رقم میزند.
دامنه یک نام تجاری برای سایت و درواقع نشاندهنده آدرس آن است و ثبت دامنه قدم مهمی در آغاز مسیر حضور در دنیای وب بوده چراکه بدون دومین، آدرس سایت یا همان IP فقط بهصورت یک سری اعداد نمایش داده میشود که به خاطر سپردن آن برای کاربر میتواند بسیار دشوار باشد. ثبت دامنه اولین قدم برای داشتن هویت دیجیتال و حضور در دنیای وب است. برای انتخاب بهترین نام، بهتر است آن را بانام شرکت و زمینه کسبوکارتان گره بزنید. بعد از انتخاب نام مناسب، باید نسبت به خرید دامین اقدام نمایید. پسازانتخاب نام مناسب و خرید دامنه چه باید کرد؟
برای راهاندازی سایت، باید تعیین کنید که هدف سایت چیست و چه محتوایی را منتشر خواهد کرد. راهاندازی یک وبسایت برای کسبوکار جدید مراحل بیشتری را نسبت به سایتی باهدف انتشار محتوا طی میکند. در این مقاله با همه مراحلی که باید پس از ثبت دامنه انجام دهید، آشنا میشوید.
خرید سرویس هاستینگ
انتخاب نام مناسب و خرید دامنه قدم اولیه و مهمی در راهاندازی سایت است اما تهیه دامین بهتنهایی، برای راهاندازی سایت کافی نیست. هاست فضای موردنیاز برای ذخیره اطلاعات و فایلهای سایت را برایتان فراهم میکند و سایت را در دسترس همه کاربران اینترنت قرار میدهد. کاربر با واردکردن نام دامنه در موتور جستجو، به اطلاعات موجود روی سرویس میزبانی سایت شما هدایت میشود.
اولین کاری که باید بعد از خرید دامنه انجام دهید، اقدام به تهیه یک پلن هاستینگ مناسب از یک شرکت معتبر است. عواملی همچون ترافیک سایت، حجم موردنیاز فایلها و اطلاعات سایت، در انتخاب سرویس میزبانی مؤثرند. اگر در مورد تعیین مقدار حجم و ترافیک موردنیاز سایت اطلاعاتی ندارید، میتوانید از طراح یا توسعهدهنده سایت خود دراینباره بپرسید.
نکته: بهتر است سرویس میزبانی و دامین خود را از یک شرکت واحد تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، راهنمایی و خدمات بهتری از پشتیبانی دریافت کنید.
اتصال دامین به هاست
Name Server ها اتصال نام دامنه به هاست را ممکن میسازند. بهعبارتدیگر، زمانی که کاربر نام دامنه شمارا در موتور جستجو وارد میکند، برای اینکه دامنه به سرور اشاره کند، از DNS استفاده میکند. Name Server ها بخش بنیادی (DNS (Domain Name System هستند و به وبسایتها اجازه میدهند بهجای آدرس IP، از نام دامین استفاده کنند. IP معمولاً یک زنجیره عددی است که به خاطر سپردن آن برای کاربر مشکل است ولی نام دامنه میتواند بهراحتی در ذهن کاربر حک شود.
پس از ثبت دامنه و تهیه پلن هاست موردنظرتان، یک ایمیل از آذرآنلاین حاوی اطلاعات Name Server ها دریافت میکنید که میتوانید تنظیمات نام سرورها را انجام دهید. برای مشاهده نحوه اتصال دامین به سرور میتوانید به مقاله متصل کردن دامنه به DNS مراجعه کنید.
ایجاد اکانت ایمیل روی سرورهاست
داشتن یک ایمیل مطابق بانام دامنه، جلوه حرفهای به سایت شما میبخشد. با خرید سرویس هاستینگ شما میتوانید ایمیل مختص دامین خود را ایجاد کنید که به هیچ internet service provider) ISP) وابسته نیست. سایت شما با این آدرس ایمیل حرفهای جدیتر گرفته شود و برای کاربران جدید و مشتریان بالقوه، شما را متمایز و قابلاعتماد مینماید.
همچنین داشتن آدرس پست الکترونیک منطبق بر نام دامنه، باعث میشود کاربر بهسرعت متوجه شود که ایمیل را از طرف کدام سایت دریافت کرده است. اگر این آدرس شامل نام دامنه سایت شما باشد، کاربر میتواند برای دریافت اطلاعات بیشتر درزمینهٔ کار شما به سایتتان مراجعه کند.
با تهیه سرویسهاست موردنظرتان، امکان ایجاد ایمیل در کنترل پنل برایتان فراهم میشود. بسته به نوع هاست شما، تعداد آدرسی که میتوانید ایجاد کنید میتواند متفاوت باشد ولی همه پلن ها قابلیت ایجاد حداقل یک ایمیل را بهصورت رایگان دارند.
ایجاد اکانت در شبکههای مجازی بانام اختصاصی دامنه
شبکههای مجازی، در کنار وبسایت، بستر مناسبی برای رشد بیشتر کسبوکار شما هستند و به دیده شدن خدماتتان کمک میکنند. داشتن اکانت در این شبکهها بانام مشابه نام دامنه میتواند جلوه بهتری برای کسبوکار شما باشد و پیدا کردن شمارا در این شبکهها برای مشتریان راحتتر میکند. پس از تهیه نام دامنه موردنظرتان، برای ثبت حساب کاربری بانام مشابه اقدام کنید.
اگر قصد ندارید همزمان با راهاندازی سایت، در حساب شبکههای مجازیتان فعالیت داشته باشید، قبل از اشغال شدن نام موردنظرتان، برای ساخت اکانت اقدام کنید. میتوانید حساب شبکههای مجازیتان را بانام دلخواهتان داشته باشید و بعدها در آن فعالیت کنید.
نکته: پس از فعالسازی اکانت، حتماً اقدامات لازم برای حفظ امنیت حسابها را انجام دهید.
ثبت نشان تجاری برای وبسایت
نام تجاری کسبوکارتان، برند شماست. اگر تقلب و سو استفاده از نام برند برایتان نگرانکننده است، بهتر است نام تجاری و نشان خود را ثبت کنید و آن را از سو استفاده یا تقلب حفظ کنید. با این کار میتوانید موارد تخلف را بهصورت قانونی پیگیری کنید و حتی خسارات وارده به برندتان را جبران کنید.
مشخص کردن اهداف وبسایت
وبسایتها با اهداف مختلفی راهاندازی میشوند؛ برخی برای راهاندازی کسبوکار یا ارائه خدمات و برخی دیگر برای ارائه محتوا یا اخبار. تصمیم بگیرید که میخواهید چه استفادهای از سایتتان کنید و پسازآن وارد مراحل ساخت و طراحی سایت شوید.
طراحی و توسعه سایت
پس از طی مراحل مقدماتی، زمان طراحی سایت و ساخت جلوه ظاهری برند در دنیای وب رسیده است. طراحی سایت با ظاهری جذاب و متناسب با اهداف وبسایت میتواند تأثیر مثبتی روی نظر کاربران داشته باشد. رابط کاربری مناسب (UI) به کاربر کمک میکند تا کاربر راحتتر با سایت کار کند و با آن ارتباط بگیرد. در این مرحله چند گزینه پیش رو دارید:
- یادگیری برنامهنویسی و طراحی سایت
- برونسپاری طراحی سایت
- استفاده از قالبهای آماده سایت ساز
۱. یادگیری برنامهنویسی و طراحی سایت
یکی از راههایی که میتوانید وبسایت خودتان را راهاندازی کنید، این است که خودتان برنامهنویسی وب یاد بگیرید و طراح سایت شوید. یادگیری این مهارتها میتواند مزایای زیادی هم برای شما داشته باشد؛ مثلاً میتوانید از این مهارت خود کسب درآمد کنید و هزینه برونسپاری طراحی سایت را ندارید. همچنین میتوانید هرلحظه هر تغییری در سایت ایجاد کنید و قابلیتهای جدید به آن بیفزایید و بر همه بخشهای سایت تسلط دارید. اگر هیچ آشنایی با مهارتهای موردنیاز برنامهنویسی وب ندارید، پروسه طراحی و ساخت وبسایت میتواند زمانبر باشد.
۲. برونسپاری سایت
طراحی سایت خود را میتوانید به متخصصان این حوزه بسپارید. برای برونسپاری سایت میتوانید از شرکتهای معتبر یا یک فریلنسر کمک بخواهید. یک متخصص میتواند در سریعترین زمان سایت شمارا طراحی کند و توسعه دهد و اگر فرد یا شرکت معتبری انتخاب کرده باشید، نتیجه یک وبسایت حرفهای و بهینه خواهد بود. شرکتهای معتبر طراح سایت خدمات پشتیبانی نیز ارائه میکنند که مشکلات سایت را در سریعترین زمان ممکن رفع میکنند. اما مثل هر کار دیگری، برونسپاری هم معایب خود را دارد: مثلاً میتوان به هزینه بالای طراحی و ارتقا اشاره کرد. همچنین در این حالت شما تسلطی روی سایت ندارید و برای اعمال تغییرات و اصلاحات نمیتوانید در لحظه اقدامی انجام دهید و باید منتظر پاسخگویی طراح خود باشید.
۳. استفاده از برنامههای سایت ساز
سادهترین و سریعترین راه برای راهاندازی وبسایت استفاده از نرمافزارهای سایت ساز با قالبهای آماده است. این کار نیاز به تخصص برنامهنویسی ندارد و میتواند توسط یک فرد عادی انجام شود. نرمافزارهای سایت ساز همچون ورد پرس، جوملا و... کار را برای شما راحت میکنند. این برنامهها معمولاً رایگاناند و انعطافپذیری بالایی دارند.
انتخاب روش نمایش آدرس سایت
روش نمایش آدرس سایتتان با www یا بدون آن روی سئو سایت تاثیر دارد البته از هر کدام از این حالتها استفاده کنید، برای موتورهای جستجو اهمیتی ندارد، اما باید یکبار برای همیشه تصمیم بگیرید که از www در سایت استفاده میکنید یا اینکه قصد دارید باز شدن سایت فقط با http صورت گیرد. این کار را میتوانید از طریق فایل .htaccess یا از تنظیمات وردپرس انجام دهید تا آدرس سایت شما به صورت یکتا با یکی از حالتهای با www یا بدون آن نمایش داده شود.
ثبت سایت در موتورهای جستجو
از دیگر کارهایی که باید پس از راهاندازی سایت انجام دهید، ثبت آن در موتورهای جستجوی مختلف (گوگل،بینگ،یاهوو…) است. اینکار سایت شما را در موتور جستجو ایندکس میکند و باعث میشود موتور جستجو بتواند سایت شما را در نتیجه جستجوی کلید واژههای مرتبط نمایش دهد. ثبت سایت در موتورهای جستجو باعث پیشرفت بیشتر و دیده شدن سایت شما میشود.
بهینهسازی سایت و افزایش SEO
موتورهای جستجو الگوریتمهای خاصی برای امتیاز دادن به وبسایتها دارد. سایتهایی که تلاش زیادی برای تولید محتوای مفید و محصولات پرکاربرد دارند، امتیاز بیشتری از موتورهای جستجو میگیرند و بازدیدکنندههای بیشتری جذب میکنند. برای سئوی سایت میتوانید شروع به یادگیری کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید تا سایت شما بیشتر دیده شود و کاربران و مشتریهای واقعی به سراغتان بیایند.
ایجاد محتوای منظم
فرقی نمیکند سایتتان را برای چه کسب و کاری راه میاندازید، داشتن نظم و برنامه برای انتشار محتوای سایت میتواند به رشد سایت شما کمک بزرگی کند. برای تولید محتوای منظم و با برنامه، داشتن یک تقویم محتوایی لازم است. در یک تقویم محتوا تمام محتواها و مطالبی که قصد انتشار آن ها را دارید، همراه با زمان انتشار هر کدام از آن ها درج میشود و به تیم محتوا کمک میکند با برنامه پیش بروند.
تبلیغات سایت
درنهایت، با راهاندازی کامل سایت میتوانید شروع به تبلیغات کنید و سایت خود را به همه کاربران اینترنت عرضه کنید. روشهای متعددی برای تبلیغ مؤثر سایت وجود دارد که میتوان به شبکههای مجازی بهعنوان یکی از بزرگترین پلتفرمها اشاره کرد. روزانه تعداد زیادی از مردم بخشی از زمان خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند و برند شما میتواند در میان این کاربران دیده شود. همچنین از طریق تبلیغات PPC یا CPA و affiliate ها و سایر روشهای تبلیغ آنلاین و آفلاین برند خود را به مشتریان معرفی کنید.
برای راهاندازی یک وبسایت موفق و پربازدید ، کارهای زیادی باید انجام شود. اگر قصد کسب درآمد از طریق وبسایت دارید، همینالان دستبهکار شوید.